Terug van weggeweest! - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest! - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest!

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Manege

28 Mei 2018 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Voor mij is het de tweede keer in Moldavië. Ik vind het fijn om alle gezichten van vorig jaar weer terug te zien.

Vanmorgen hebben we gezwommen. Het was namelijk een soort feestdag, waardoor we niet konden bouwen. Maar de kinderen gingen wel naar school, dus we weten nog steeds niet wat voor feestdag het was. Dat past wel bij Moldavië.

In de middag gingen we naar de bouwplaats voor kinderwerk. We hebben daar weer veel kinderen van vorig jaar gezien. Het waren echt heel veel kinderen. Zo rond de 60. Ik had wel het idee dat ze het ook leuk vonden dat ze ons weer zagen.

Er waren ook drie vrouwen die rond liepen met een stok. Ze roken naar drank. Ze sloegen ook kinderen. Daar kon ik echt niet tegen. Dus ik ben even weg gelopen toen ik dat zag gebeuren. Ik merkte wel duidelijk verschil tussen de vrouwen die met ons mee gingen om te helpen bij het kinderwerk (de vrouwen die ook voor ons koken) en die vrouwen die naar drank roken. De vrouwen die met ons mee waren, waren veel liever voor de kinderen.

Ik vind het ook echt heel erg fijn dat we nu terug zijn om af te maken waar we aan begonnen zijn. Al moest ik wel even wennen de eerste dagen. Het voelde echt even anders dan de vorige keer. We hebben helaas Victor nog niet veel gezien. Hij was heel druk met andere dingen. Hopelijk gaat hij morgen mee als we weer gaan bouwen.

En het eten is prima.

Groetjes, Jordy

• 28 Mei 2018 - 16:04

Hanneke:

Wat een mooi verhaal Jordy!
    Nee dat mensen kinderen slaan is erg moeilijk om te zien!
    Dat hoort niet,vinden wij, maar daar is het een heel andere cultuur.....moeilijk hoor!
    Zijn jullie al begonnnen op de bouwplaats?
    Fijn dat ze al een beetje verder zijn gegaan met bouwen!

Ik hoop dat jullie een fijne tijd hebben met elkaar!
    Met Pablo gaat het heel goed,hij speelt veel met Bluf!!
    Eigenlijk wordt Bluf daar best een beetje moe van, dan verstopt hij zich!!!
    Helaas kan Pablo hem altijd vinden!

Ik wens jullie een prachtige tijd toe!
    Lieve groetjes en een poot van Bluf en high five van Pablo

• 28 Mei 2018 - 16:33

Antoinet:

Wat mooi geschreefen
    Hoop dst jullie het verder wel mooi hebben

• 28 Mei 2018 - 16:57

Anita De Bie :

Mooi verhaal jordy je ben daar met een doel bouwenen dat jullie allemaal lukken veel succes en jij jordy dikke kus je ma

• 28 Mei 2018 - 19:49

Esther:

Mooi verslag, Jordy! Wel akelig inderdaad van die vrouwen. Je zou er zo tussen springen.
    Christien, is alles goed gegaan met Fiep? Hoorde van Ruth dat ze meeging naar Moldavië.

• 28 Mei 2018 - 21:28

Mels:

Hoi Jordy en natuurlijk de rest,

Fijn dat het eten goed is!
    Het lijkt mijn inderdaad bijzonder om weer terug te zijn en te zien hoe jullie werk weer verder is afgebouwd.
    Ik hoop dat jullie ook nu weer een grote slag kunnen slaan en dat het lekker opschiet.
    Gaat het met jullie allemaal goed? Hier in Nederland zijn we heel erg trots op jullie hoor!
    Het is dan ook erg fijn dat we elke dag een verslagje krijgen van jullie avonturen. Wij kunnen hierdoor echt meeleven met jullie!

@Ron, vergeet vooral niet te genieten!
    Ik hoop dat jullie het de komende dagen goed met elkaar hebben.

Dikke groet en een vriendelijke kus,

Mels

• 29 Mei 2018 - 07:24

Karin:

Hallo allemaal,

Wat een mooie en indrukwekkende verhalen hebben jullie al naar ons geschreven. Wij vinden het super knap en stoer dat jullie weer verder gaan bouwen aan het project. Heel veel succes met alle werkzaamheden. Het gaat jullie zeker lukken!!

Groetjes Ton en Karin

• 29 Mei 2018 - 09:52

Marielle:

Hoi Jordy,

Wouwie, wat zijn er een boel kinderen! Leuk dat er ook veel kinderen van vorig jaar bij zijn en dat jullie elkaar nu weer zien. Ik hoop dat je gauw weer een beetje gewend bent daar en dat jullie met plezier verder kunnen bouwen aan een fijnere plek daar.

Zet hem op! Lieve groetjes uit een zonnig deil voor jullie!

• 29 Mei 2018 - 19:50

Jaelle:

Goed geschreven Jordy! Leuk om op deze manier een beetje een beeld te krijgen van de plek waar jullie zijn. Verdrietig om te horen dat kinderen soms slecht behandelt worden. Heel fijn dat er ook mensen zijn die wel liefdevol met de kinderen omgaan én dat jullie er nu zijn om een steentje bij te dragen.
    Ik ben benieuwd naar alle ervaringen die jullie nog meer op gaan doen.

Heel veel succes!!

Groetjes,
    Jaëlle

• 30 Mei 2018 - 18:40

Wendy Breedijk:

Mooi geschreven Jordy! Ik blijf het heel bijzonder vinden dat jullie daar zijn. Als iedereen nou zoiets moois zou doen voor elkaar, dan was de wereld een stuk mooier. Jullie zijn een voorbeeld!

Ik ga even de andere verslagen lezen!

Groetjes van Wendy

• 31 Mei 2018 - 16:26

Hessel:

Ha Jordy,

Wat een avonturen zeg! Wat zal het druk geweest zijn, 60 kinderen! Ik hoop dat jullie een leuk feest hebben kunnen vieren met elkaar!

Ik hoop dat je snel gewend bent en je weer helemaal thuis voelt. Heel veel succes met al het werk dat jullie te wachten staat! Geniet van de tijd dat je in Moldavie bent!

Hartelijke groeten van Hessel

• 02 Juni 2018 - 07:39

Anouk :

Hey Jordy,

Goed geschreven, Jordy!
    Ben je al wat meer gewend nu en heb Victor al gezien?
    Veel plezier nog met elkaar daar.

Doe je iedereen de groetjes?

Zie je snel weer.

Groetjes Anouk

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017