Goloepsie - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu Goloepsie - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

Goloepsie

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Manege

01 Juni 2018 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Vandaag schrijf ik (Connie) een blog over het eten. Want alle thuisblijvers willen altijd weten wat we hebben gegeten. Vandaag mocht ik helpen in de keuken bij het maken van de Goloepsie. Dat zijn koolbladeren die gevuld worden met kip en een soort rijst, veel kruiden, wortel en uien. Rick was al huilend de keuken uitgerend.

Om te koken voor zo’n groep is de keuken niet groot en behoorlijk warm. Er is een kraantje waar soms water uit komt, een gaspit en een oven en veel tafelruimte om de spullen op neer te zetten. In de gang staat ook een grote tafel en daar hadden ze alle koolbladen opgelegd om te vullen.
Ze houden ook van zoet en bakken veel zoete dingen die op oliebollen lijken. De heerlijke tompoucetaart, waar ikzelf dol op ben, werd gehaald. Dus daar kunnen we geen recept voor krijgen.

Als we ‘s morgens duf aan tafel schuiven worden we verrast met de geur van macaroni. Ook staan er grote pannen met pap en borden met koekjes. Maar gelukkig ook stukken wit brood met kaas en vleeswaren en zelfs gebakken eitjes. Fleur heeft haar eigen chocopasta mee, en Jolijn appelstroop. De coördinator van Livingstone, Julian, heeft heerlijke eigen gemaakte honing neergezet. En wij gaan wat flessen daarvan meenemen naar Nederland.

We eten ‘s middags altijd soep met salade en brood. De Moldaven ontbijten zelf ‘s morgens niet maar eten ‘s middags warm en ‘s avonds de restjes. Wij krijgen s avonds weer een feestmaal. Fiep snoept onder de tafel ook wel eens mee. Als we s avonds bij het kampvuur zitten brengen de kookdames altijd nog koekjes en toetjes of fruit. We komen niets te kort. Fiep ook niet. Bij het dweilen van de eetzaal , hapt hij nog wat van de zwabber mee. Hoewel de vrouwen hier het raar vinden dat we een hond mee hebben, moeten ze wel om Fiepje lachen.

Vandaag was het op de bouwplek en bij de kinderen rustig en lekker werken. Het was de laatste schooldag en daarom een soort kinderfeest. Alleen de armste waren bij het knutselen (een stuk of 30). Deze zitten niet op school. Een meisje had speciaal voor ons als kadootje kaasbroodjes gebakken en jongens deelden met ons hun kersen. Ze laten steeds meer merken dat ze het leuk vinden dat we er zijn.

Nu is er vanavond nog een groep naar de bouwplaats. De kookdames vroegen al of ze dan nog een keer wilde eten. We moesten lachen. Koekjes en lekkers bij het vuur is meer dan genoeg.

Groetjes Connie en Fiep

• 01 Juni 2018 - 18:05

Antoinet:

liefe Connie en fiep
    ik ben super trots op jullie
    ook op alle andere bouwers
    en luek dat jullie hebben geholpen van daag in de kueken
    nog een paar dagen dan zit het er helaas al weer op voor jullie voor dit jaar
    jullie doen goed werk daar wees trots op jullie zelf
    groetjes en nog hele mooie dagen daar groetjes van moeder van Connie

• 01 Juni 2018 - 18:22

Ronald:

Wat leuk om het allemaal te lezen. Ik heb nog geen tijd gehad om te reageren maar desalniettemin denk ik steeds aan jullie. Hier regent het dus bij ons geeñ kampvuur of BBQ weer. Nog een paar dagen bouwen.....veel succes en doe voorzichtig...veel plezier en doe de hartelijke groeten aan iedereen...

• 01 Juni 2018 - 21:06

Karin:

Wat weer een mooi verhaal. Jullie krijgen lekker te eten. Heerlijk als er zo voor je gekookt wordt. Geniet van alle mooie momenten en super goed wat jullie voor werk verzetten. Echte kanjers zijn jullie. Fijn weekend.
    Groetjes uit een nat Buren.

• 02 Juni 2018 - 10:10

Harmke:

Wat een leuk verhaal weer. Het is superleuk om jullie zo via de blogs te volgen. Geweldig wat jullie daar met elkaar doen en beleven. Lieve groetjes

• 02 Juni 2018 - 11:21

Ruh :

Hoi allemaal,
    Wat een leuk verhaal Conny en Fiep!
    Jullie zijn goed bezig en daar mogen jullie trots op zijn.
    Veel(bouw)plezier nog en tot volgende week!

Dikke kus!

• 02 Juni 2018 - 11:30

Mels:

Hallo allemaal,

Jullie zijn al weer ruim over de helft, nog ff hard werken allemaal!

Volgens mij komen jullie allemaal 10 kilo zwaarder terug van al dat lekkers eten.

Hier is het weer niet zo lekker, koud en regen.

Jullie worden wel gemist hoor, tis stil op de manege!

Dikke vette groet,

Mels

• 03 Juni 2018 - 07:55

Een Berichtje Voor Kayleigh Udema:

Lieve Kayleigh,

Hoe gaat het met jou?
    Ik dacht ik stuur jou even een berichtje uit Nederland.
    Leuke foto’s zie ik voorbij komen, wat ver zijn jullie met de bouw zeg leuk om te zien, heb je al nieuwe dieren ontmoet?
    Met Fiep erbij is het ook erg gezellig daar kun je ook lekker mee knuffelen hé?
    Is het bij jullie ook zo lekker warm?
    Gisteren was het hier wat minder, maar vandaag wordt het 25 graden.
    Hoe warm is het bij jullie?
    Heel veel plezier nog lieverd!
    Groetjes voor iedereen!

Liefs van mam

• 04 Juni 2018 - 11:05

Hessel:

Ha Connie, neem je ook wat Goloepsie mee naar Nederland, klinkt lekker zeg!!! Ja die Moldaviers weten wel wat lekker eten is, toch?

Fijn dat jullie het goed hebben, dat jullie goed te eten krijgen, lekker kunnen werken en mooie dingen met de kinderen kunnen doen. Heel veel plezier!!!

Hartelijke groet, Hessel

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017