Kletsnat - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu Kletsnat - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

Kletsnat

Door: Kayleigh (van Dijk) en Naomi

Blijf op de hoogte en volg Manege

30 Mei 2018 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

We zitten na een drukke dag, gedoucht en na lekker gegeten te hebben, te praten over vandaag. Vannacht zijn de verdiepingsplaten gelegd, dus vanmorgen konden we met cement de kieren en gaten vullen. Dat was leuk en best stoer werk. Op het dak was het ook even eng omdat het zo hoog was.

Toen we vanmiddag terug kwamen waren er super veel kinderen. Met 70 kinderen deden we eerst een waterballonnen spel. Ze werden er heel erg enthousiast door. Daarna splitsten we. Ik (Kayleigh) ging mee met de jongens voetballen. Ik vond het spannend hoe het zou gaan omdat het gisteren niet heel erg goed ging. Ze luisterden niet en waren onbeschoft. We maakten een goed plan met elkaar hoe we het zouden doen. We maakten betere teams en het was een kleinere groep. Het ging heel goed. Toen we even pauze hielden kneep ik voor de grap in het flesje van een van de jongens. Hij had dat niet verwacht en zijn gezicht en shirt waren nat. Daarna werd het een wild water gevecht. Omdat ik met mijn handen zei dat ik wel een 1 op 1 gevecht wilde en ze nu luisterden, werd het leuk! Dat was een goede ervaring! Iedereen begon met elkaar een watergevecht en we hebben enorm gelachen.

Ik (Naomi) ben net als Kayleigh voor het eerst mee. Het was wel wennen dat de kinderen zo arm en zo ruw zijn. Aan de andere kant is het ook bijzonder dat ze dan vandaag nog hun armbandje van gisteren vol trots om hebben. Ze waarderen echt dat we er zijn en iets met ze doen. Vandaag hebben we een knikkerpoort met ze gemaakt. Ze luisterden echt goed en ze vroegen nu ook om hulp. Een paar begonnen een gesprekje in het engels en leerden ons te tellen in het Russisch. Het waren zeker meer dan 40 kinderen en ze bleven op 1 na allemaal tot het einde heel geconsenteerd werken. Eigenlijk wilde ze niet eens weg. Heel veel bleven er zitten. Ze kregen allemaal 3 knikkers erbij die we van de scholen uit Druten: De Kom (school van Jason) en De Kubus, hadden gekregen. Na vandaag hebben we er wel zin in om ze morgen weer te zien en met ze aan de gang te gaan.

Groetjes van Kayleigh van Dijk en Naomi Deshayes

• 30 Mei 2018 - 18:36

Irma Van Der Veen:

Hallo vakantiegangers,

Wat leuk dat jullie nu meer contact met de kinderen gaan krijgen.
    Wat leuk om elke keer deze blog te lezen.
    Geniet nog maar lekker met zijn allen.
    Dikke kus voor Naomi, kanjer die je bent.
    Groetjes voor jullie allemaal.

• 30 Mei 2018 - 18:57

Petra Van Dijk :

Hallo allemaal.

Fijn om te horen dat mijn( kleine) meid het naar de zin heeft .
    Leuk geschreven Kayleigh (van dijk) en Naomi.

Wel lekker om na het harde mooie werk even met water te spelen.
    Geniet er nog van en Kayleigh geef je vader een dikke knuffel van me .
    Tot gauw veel liefs uit Tiel

• 30 Mei 2018 - 20:17

Jeffrey:

Super om te horen dat het goed gaat en jullie zijn al ver ga zo door toppers

• 30 Mei 2018 - 20:51

Karin:

Wat mooi om jullie blogs te lezen. Op deze manier kunnen wij jullie werkzaamheden goed volgen. Super goed dat de kinderen naar jullie luisteren en dat ze nu wat rustiger aan doen. Geniet met z'n allen van deze bijzondere ervaring.
    Dikke knuffel voor Karlijn .
    Liefs Ton en Karin

• 31 Mei 2018 - 11:35

Demi:

Hooii allemaal,

Wat een toffe verhalen om zo te lezen! Leuk dat de kinderen alles erg waarderen en om jullie hulp vragen. Nog heel veel plezier en succes toegewenst daar!
    Liefs Demi (zus van Naomi)

• 31 Mei 2018 - 12:23

Lonneke Ten Boske:

Hoi Jason en alle harde werkers.

Wat zijn jullie goed bezig zeg. Leuk om al die foto's van jullie te zien.
    We missen jou wel Jason,
    Geweldig om te lezen dat jullie zoveel leuke dingen doen met de kinderen daar
    en dat de knikkers goed ontvangen zijn.
    Groetjes van de klas van Jason.

• 31 Mei 2018 - 16:28

Antoinet:

halo mooi dat het zo goed ga met jullie
    en met het bouwen
    hoop dat jullie nog mooi weer hebben gr antoinet

• 31 Mei 2018 - 16:33

Hessel:

Ha Kayleigh en Naomi,

WOWIE, de materialen zijn er, wat fijn dat jullie nu flink aan de slag kunnen. En wat een kinderen zeg. Ik ben benieuwd of jullie ook hun namen kunnen onthouden, hoe doen jullie dat.
    Watergevecht houden, ik ben jaloers!! Wat ontzettend leuk zeg, dolle pret. Maar er wat leuks van. Vooral lol maken, lol maken en nog meer lol maken. O ja, en daarnaast natuurlijk bouwen. Succes dames! Trots op jullie.

Hartelijke groetjes van Hessel

• 31 Mei 2018 - 21:07

Alain En Ilse:

Wat leuk om te lezen dat het zo goed gaat en dat jullie werk gewaardeerd wordt.
    Ook goed om te lezen dat jullie naast hard werken ook veel plezier hebben samen en met de kinderen uit Moldavië.

Ik vindt het wel heel stoer dat jullie ook echt helpen met bouwen zeg. Maar doe wel voorzichtig op dat dak.
    Fijn dat we zo kunnen volgen hoe het met jullie gaat. Ga zo door met de leuke verhalen.

Geniet er nog even van, Ilse en Alain.

• 31 Mei 2018 - 22:05

Natasja:

Hoi allemaal!

Wat leuk om al deze bijzondere verhalen te lezen, zeg! Zo leer je natuurlijk heel veel van een land waar het er totaal anders aan toe gaat.
    Wat fijn om te horen dat er steeds meer een klik komt met de kinderen en dat ze jullie werk waarderen. En terecht! Toppers zijn jullie.
    Ik hoop dat je met nog veel meer verhalen en mooie ervaringen rijker thuiskomt, Naomi. We missen je wel hoor. Hopelijk jij ons niet zo. Geniet nog lekker en tot snel!
    Iedereen nog veel succes en gezelligheid gewenst!

Groetjes van Natasja (zus van Naomi)

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017