Pasiba - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu Pasiba - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

Pasiba

Door: Fleur en Elsie

Blijf op de hoogte en volg Manege

03 September 2019 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Vandaag is het dinsdagochtend 7.15 uur en we ontwaken naast onze vuurplek. Een deel van de groep heeft de nacht buiten doorgebracht. Het was toch wel een beetje koud, maar wel heel erg gezellig. Na ons heerlijke ontbijt gingen we naar de bouwplek. Om 10.00 uur zouden de stenen gebracht worden, maar in Moldavische tijd is dat een uurtje later dus. De stenen werden gebracht in een klein wit busje, niemand geloofde dat daar de stenen in zaten. In een snelvaart tempo stonden we met zijn elven in een rijtje om ze stenen uit deus naar boven te brengen. Aan het gezicht van Victor te zien had hij niet verwacht dat we zo snel klaar waren. Een deel van de groep ging spijkers uit het beton halen de rest ging lopend naar huis. Oeps... Verdwaald, maar naar even zoeken kwamen we bij de kerk uit en vandaar wisten we de weg en kwamen we Victor met de bus tegen en de anderen. Na de lunch gingen we het kinderprogramma doen. We begonnen met springtouwen en vervolgens een bewegingsspel wat moeilijk uit te leggen is in het Russisch, want we hadden nog geen tolk. Als knutselactiviteit gingen we gitaartjes knutselen van broodtrommeltjes en fluitjes. Ineens was daar een jongen die Engels sprak en benoemd werd tot onze tolk. De kinderen zongen uit dankbaarheid wat liedjes, waarvan een bekend liedje 'Dit is de dag'. Hierna deelden we ijsjes uit en deden we een waterballonnen spel, waarin wij als gele shirtjes steeds de pisang waren. Hierna deelden we nog cadeautjes uit die we uit Nederland hadden meegenomen. De kinderen waren er erg blij mee. Erg gek om te realiseren dat dit alweer onze laatste volledige dag in Crasnoarmeiscoe was. Toen we terugkwamen wilden we gaan douchen, toen we eronder stonden was het water op. Heel gek om je te realiseren dat het water zomaar op kan zijn. In Nederland is het zo vanzelfsprekend en hier moet hier elke dag opnieuw de tank gevuld worden met putwater en zelfs de put kan leeg raken, snel douchen krijgt een nieuwe betekenis hier. We zijn bezig het wereldrecord sneldouchen te verbreken.

Het eten was als vertrouwd weer erg lekker vandaag. Na het eten hadden we nog een klein cadeautje voor de kookmoeders en Victor, ze waren erg dankbaar. Voor vanavond hebben we lekkers ingeslagen en een groot kampvuur gepland, Victor en de kookmoeders hebben we ook uitgenodigd. Onze laatste nacht in Crasnoarmeiscoe willen we met zijn allen buiten gaan slapen!

Antwoord op de quizvraag van gisteren: Niet zo verrassend was Hein diegene die deze uitspraak maakte, echter was dit niet tegen Fleur maar tegen Berdien, die wel eerder bij het kruis was dan Hein.

Nieuwe quizvraag van vandaag: Wat betekent pasiba? Voorgaande Moldaviëgangers en mensen die het antwoord weten mogen geen antwoord geven ;)

Fijne avond, dikke kus Fleur en Truus Tomaat!

PS: Fleur was in bovenstaande opmerking dan wel niet de trut, ze voelt zich wel de pispaal in de groep

PPS: ze kan het hebben ;)

• 03 September 2019 - 20:37

Lianne:

Wat vliegt de tijd.. het is vast raar om afscheid te nemen. Elk jaar wist je we komen terug, maar misschien zie je ze nu niet meer , maar je neemt ze mee in je gedachten, herinneringen en sommige misschien wel in je hart.. de mensen, het land de positieve herinneringen en wat jullie samen hebben bereikt, want wat jullie gedaan hebben is met zijn allen als 1 groep. echte toppers.

ik wens jullie een fijne avond hopelijk word het niet te koud. ik mis julle allemaal.. het is hier heel stil zonder jullie. ik wens jullie een goede vlucht en tot snel

groetjes lianne

• 03 September 2019 - 21:13

Liesbeth En Ab:

Hoi Hartenhoeve team,

We hebben jullie weer met veel plezier gevolgd. Mooie verhalen met duidelijke beelden. Jullie zullen zeker weer voldaan terugkeren. Wees trots op jezelf!

Goede reis terug en tot snel,

Liesbeth en Ab

• 03 September 2019 - 21:35

Antoinet:

Wat is de tijd snel gegaan wat h edb ik ge
    Noten van jullie verhaalen
    Wst h e bben jullie hart gewerkt 3 jaar lang
    Zag je verandering in jullie en het huis
    Morgen wwer trug naar nederland
    Nou een hele fijne nacht en slaap lekker onder
    De volle maan xxx

• 03 September 2019 - 21:45

Mels:

Wat gaaf dat jullie onder de sterrenhemel slapen. Ik vind het erg leuk om jullie verhalen te volgen. De foto van jullie in dat huis is echt een mooie foto. Geniet er nog maar even van en suc6 met de laatste loodjes!

Groet Mels

• 03 September 2019 - 22:45

Christien :

Lieve allemaal, het is jammer dat de verhalen over crasnoarmeiscoe alweer bijna gaan stoppen. Ik vond het fijn om zo de bekende gezichten weer te zien voorbijkomen en de geur bijna te kunnen ruiken. Wat een heerlijke foto's van de kinderen en de crew daar. Fiep vindt dat kleine hondje van de meisjes trouwens ook wel heel leuk. Jammer dat zij er nu ook niet bij was. Het huis wordt steeds mooier en het is raar, maar het was er niet geweest zonder jullie. Afscheid nemen morgen zal best lastig zijn. Je ziet en weet dat je nog zoveel meer zou kunnen doen. En hoewel er voor nu dan toch weer een uitzwaaien is, nemen jullie de vriendschap mee en ik denk dat die niet zomaar voorbij is.... Voor nu veel dikke knuffel uitdelen met hier en daar ook een zoen van mij.

• 03 September 2019 - 23:22

Opa En Oma Van Meer:

beste mensen,

Voor jullie zit het er weer bijna op, wij hebben met veel plezier jullie verhalen gelezen en hebben genoten van de vele foto's die daarbij waren. Wat hebben jullie die mensen daar blij gemaakt ,niet alleen met dat mooie gebouw dat jullie daar tot stand hebben gebracht maar de belangstelling voor die mensen heeft hun zeker diep getroffen dat was aan de gezichtjes van die kindertjes af te lezen. Het moet jullie toch ook een tevreden gevoel hebben gegeven om dat te ervaren. Ik zou zeggen geniet daar morgen nog maar van.
    Wij wensen jullie weer een goeie reis naar huis.
    Fleur nog bedankt voor de felicitatie die je via je moeder hebt doorgegeven, wij kijken er naar uit om je weer te ontmoeten.

Groetjes

• 04 September 2019 - 09:06

Catrien Oma Van Kayleigh:

Het zit er bijna weer op wat hebben jullie hart gewerkt
    Wat hebben wij ook de opa van kayleigh genoten van jullie verhalen
    En de foto’s jullie mogen trots op jullie zijn dat jullie zo hart
    Gewerkt hebben en daar de mensen zo blij gemaakt hebben
    En wij zijn ook zo trots op kayleigh ze doet het maar wel
    Kayleigh help graag mensen ze is altijd heel behulp saam
    Veel plezier nog groetjes van catrien oma van kayleigh

• 04 September 2019 - 13:55

Regina :

wat een mooie blog weer wat fijn dat jullie het weer zo naar jullie zin hebben en maak er nu nog een mooie en leuk laatste avond van met zen alle.

en op de quiz vraag ga ik geen antwoord geven.

xx regina

• 04 September 2019 - 17:49

Naomi:

Wow wat vliegt de tijd morgen zijn jullie er al weer hoop dat jullie genoten hebben!! Wat een mooie blog fijne laatste avond nog groetjes naomi!!

• 04 September 2019 - 20:03

Trijntje Harlaar:

Voor alle hartenhoevers, ook die nu niet in Moldavië zijn wat hebben jullie in 3 jaar iets moois en goeds opgebouwd. Een heel mooi initiatief. Nog veel gezelligheid vanavond en slaap lekker buiten en voor morgen een goede reis naar huis. Groetjes Trijntje.

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017