koffers pakken! - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu koffers pakken! - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

koffers pakken!

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Manege

28 Augustus 2019 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Terwijl we hier in Nederland met z'n allen lopen te zeuren over het weer zijn wij op de hartenhoeve wel met iets anders bezig. Namelijk met de voorbereidingen voor ons project in Moldavie. Dit jaar gaan we voor de laatste keer aan ons day care center (dag centrum) bouwen. Dit is het derde jaar dat we er heen gaan en we hebben er weer heel erg veel zin in. De afgelopen week stond in het teken van koffers inpakken. In onze groepsapp kwamen er veel berichtjes over: hoeveel kilo mag ik mee nemen? en hoeveel onderbroeken mogen er mee? we waren dus druk met onze eigen koffers inpakken maar we moesten ook de koffers voor de kinderen inpakken. Om eerlijk te zijn vond ik dat een vreselijk moeilijke taak! Want wat neem je nu mee uit een super welvarende land voor kinderen die niks hebben? ik weet het niet. Het liefst zou ik namelijk al onze rijkdom mee nemen naar al die kinderen, maar dat kan niet. Het is niet realistisch om een wc, douche en een tv mee te nemen voor al die kindjes. Je moet er mee leren omgaan dat er zo'n enorm verschil in levens is binnen Europa. Ik vind dat erg moeilijk, ook al is dit mijn derde jaar en weet ik dat het zo is. We hebben 9 koffers gevuld met kleding, knutselspulletjes en snoepjes. Dat is toch iets waar elk kind blij van wordt, waar je ook bent. Nu ik dit schrijf zijn we in de groepsapp bezig over of we nog een klein tasje naast de handbagage mee mogen nemen, eigenlijk is dat heel gek als je daar over na gaat denken. Wij hebben zoveel spullen dat we onze spullen voor 7 dagen niet eens in een koffertje kunnen krijgen en alleen maar meer en meer mee willen nemen. Dit is zo tegenstrijdig vergeleken met de kinderen waar wij naar toe gaan. Alles wat wij mee nemen voor 7 dagen is misschien wel alles wat deze kinderen hebben, en dan gaan wij ons druk lopen maken om een paar sokken meer of minder. Wat hebben wij het toch goed!
Morgenochtend gaan we om 9 uur met de auto naar Düsseldorf en vanaf daar vliegen we eerst naar Kiev, dan door naar Chisnau en dan is het nog een stuk met de bus. Ik heb er erg veel zin in en kijk erg uit naar allen kinderen en lieven mensen die we daar weer gaan ontmoeten.
Groetjes Fleur

• 28 Augustus 2019 - 20:21

Jordy Van Schaik :

Wens jullie allemaal veel succses !
    Doe de groeten aan Viktor

Mvg Jordy

• 28 Augustus 2019 - 20:44

Opa En Oma Van Meer:

Nou Fleur onze complimenten voor het eerste bericht dat we over jullie moldavië reis hebben gekregen.
    Wij wensen jullie een hele goeie reis en hopen dat jullie verblijf daar succesvol mag zijn.
    Geniet van elkaar en van de mensen daar. Wij kijken uit naar jullie volgende verslag.

Groetjes oma Elly en opa Jan.

• 28 Augustus 2019 - 21:44

Karin:

Heel veel succes met jullie laatste reis naar Moldavië. Super knap wat jullie daar gaan doen voor de kinderen daar. Goede reis voor jullie allemaal. Groetjes van Ton en Karin de la Rambelje

• 28 Augustus 2019 - 22:03

Hein En Nicole (ouders Fleur):

Wat een onderneming weer. Geweldig wat jullie AF gaan maken; en weer met zoveel spirit. Wat mooi te zien, dat deze reis al zoveel met jou doet; en waarschijnlijk ook met de anderen en ons, als lezers. Het is inderdaad niet voor te stellen dat je aan het wikken en wegen bent, wat je allemaal wel of niet meeneemt; terwijl de mensen waar je nu naar toe gaat, vrijwel niks hebben. Ik gun jullie allemaal een super mooie, indrukwekkende ervaring, waarin je ogen geopend worden en jullie iets neer kunnen zetten voor kinderen met een beperking in Moldavie. Ga ervoor! Fantastisch dat jullie dit project afmaken.
    Maar ook heel veel plezier en een behouden terugkomst. Liefs Hein en Nicole

• 28 Augustus 2019 - 22:23

Christien :

Bijna klaar voor vertrek. Nog een kadootjed voor Victor en Luba tussen Heins sokken en een briefje voor Julian en jullie kunnen gaan. Ik hoop dat ze de plaatselijke supermarkt hebben ingelicht want de avondwandeling naar chips en ijsjes is natuurlijk programma onderdeel. Met veel liefde en aandacht ga ik jullie volgen. Zet m op en bouw naast het centrum er maar een mooi feestje van. Met dikke knuffels voor iedereen daar. XXX

• 28 Augustus 2019 - 22:40

Opa En Oma Van Kayleigh :

Heel veel succes en in Moldavië maak er iets moois van
    Opa en oma van kayleigh gaan jullie weer volgen
    Groetjes en veel plezier

• 29 Augustus 2019 - 03:45

Priscilla Mama Van Kayleigh:

Zet m op

• 29 Augustus 2019 - 07:15

Patrick Papa Vsn Kayleigh:

Een goede veilge reis naar Moldavie voor nu, en heel veel succes daar.

• 29 Augustus 2019 - 07:26

Joost En Jolijn:

Lief Moldavië team,

We wensen jullie heel veel succes tijdens deze reis. Doe iedereen, Irina, Luba, Maria, Victor, de bouwers van daar en de kinderen heel hartelijk de groetjes van ons. We gaan er ooit nog langs met Yaël. We kijken uit naar jullie verhalen en foto's. Zet m op bij de bouw, maar vergeet ook niet te genieten van de prachtige natuur, het heerlijke eten, het avontuur en de mooie ontmoetingen. Jullie zijn kanjers!

Liefs, Joost en Jolijn

• 29 Augustus 2019 - 07:54

Margreta:

Hey toppers ik wens jullie een goeie reis en heel veel succes en plezier!!
    Ga jullie zeker weer volgen vanaf mijn nieuwe plek! Zet m op en maak er weer een leuke en onvergetelijke reis van samen

• 29 Augustus 2019 - 08:22

Patricia :

Heel veel succes en een hele goede reis, geniet er van

• 29 Augustus 2019 - 08:27

Mels:

Nou super team,

Na alle inspanningen hier kunnen jullie nu dan het echte werk gaan verrichten.
    Het is zo mooi dat jullie iets van jullie tijd en luxe opofferen voor jullie medemens. Succes met het harde werken!

Vergeet vooral niet te genieten !

Ik wens jullie een fijne reis en ik hoop dat jullie het project met een tevreden gevoel kunnen afsluiten!

Groet van Mels

• 29 Augustus 2019 - 09:04

Astrid:

Lieve Fleur, veel succes, plezier en een goede reis gewenst. Ik ben trots op je. xxx

• 29 Augustus 2019 - 10:30

Lianne:

Hoi allemaal, een hele goede vlucht.en een goede reis. Heel veel plezier, succes.. sunny day(zonnige dag toegewenst) groetjes lianne

• 29 Augustus 2019 - 10:32

Erika :

He dames en heren daar een diepe buiging hoor toppie.
    Veel succes en natuurlijk ook lol de komende week

• 29 Augustus 2019 - 21:48

Kimberley:

Hoe is de reis gegaan en waar zijn jullie nu ik mis jullie wel hoor ben heel benieuwd wat jullie morgen gaan doen groetjes aan Jason

• 30 Augustus 2019 - 00:12

Monique Van Den Anker:

Oeps, ik lees in de verkeerde volgorde. Mooi weergegeven Fleur, en natuurlijk allemaal veel moois vooral voor hen maar zeker ook voor jullie, succes en zet 'm op! X

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017