Pisok - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu Pisok - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

Pisok

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Manege

07 September 2017 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Pisok is zand. Daar wachten we al sinds gisterochtend op om weer verder te kunnen met de bouw. En Voda is water. Een letter verschil met Vodka, wat we niet mogen drinken. Dus dat onthouden we wel.

We raken steeds meer geïntegreerd in dit land dat soms een eeuw terug in de tijd lijkt te zijn. Gisteren duwde Joost Jolijn achterste voren door het d8oorgeef luik in de keuken. De kookdames gilde het uit van het lachen. Nieuw woord: Straneej davusjka. (raar meisje). Ze prikten met een vork in haar billen en schoven daarna een soort kaas pannenkoejjes door het luikje naar ons.

Gisteren deden we een soort stoelendans met waterballonnen met de kinderen. Als de muziek uitging mocht je de ballon kapot knijpen boven het hoofd van je buurman. We hadden echt superlol om de spanning en de pret van de kinderen. Maar de dolle sfeer namen we wel een beetje mee naar het oude schooltje, en de schilderactiviteit liep uiteindelijk uit op een verfkwasten gevecht.  Joost en Fleur verdwenen compleet onder een dikke camouflage laag van blauwe (Sini )rode (Krasni)  en gele(zolbi) verf.
Het eind resultaat van het schilderwerk was ondanks alles wel mooi geworden. Daarna samen poetsen en schrobben bij de waterton.

We krijgen steeds meer een band met de kinderen. Ze wachten ons al op en begrijpen dat onze grapjes niet boos bedoeld zijn. In het begon konden ze bijna bang naar ons kijken en reageren als we ze iets vroegen.
Wel moeten we steeds weer grenzen stellen. En het steeds weer proberen om een koekje of  snoepje meer te krijgen dan een ander, blijft een spel. Ik zeg weer een nieuw woord bij het uitdelen van de lollies door Fleur:
mosjenika (boefje)

Terwijl ik schrijf komt het zand. Iedereen is blij, maar dat kunnen we met het team van Victor zonder vertaling wel roepen: 'Joeho!! Pisok!! '
Dan gaan we vanmiddag toch nog stevig werken.

Maar eerst 'esti'!

• 07 September 2017 - 12:48

Lianne:

Hoi allemaal,
    Wat leuk om te horen dat jullie , wat Russisch leren. Ik ben erg benieuwd of jullie het mij ook kunnen leren.
    En dat jullie een band krijgen met de kinderen. Heel veel plezier en succes . Ik wens jullie een fijne dag.
    De dieren worden goed verzorgd. Het is hier wel stil hoor zonder jullie

• 07 September 2017 - 12:54

Milou Castelein Zusje Van Kayleigh:

lieve kayleigh
    wat leuk dat je dit doet met het tiem van hartenhoeve
    de fotos zijn ook leuk
    love jou

groetjes milou

• 07 September 2017 - 13:13

Acht:

Hallo Fleur en alle anderen hard werkende mensen daar in moldavië,

Wij genieten er iedere dag weer van als er weer een nieuw verhaal over de gebeurtenissen daar bij jullie verschijnt, wij kijken er naar uit.
    Het geeft ons een gevoel van wat fijn dat jullie je zo inzetten om die arme kindjes daar een beetje gelukkiger te maken. Wij bewonderen jullie daar erg voor en hopen dat jullie daar zelf ook het nodige plezier aan beleven. Maar jullie verhalen lezende hebben wij wel de indruk dat het jullie ook goed doet.
    Wij wensen jullie heel veel succes met de bouw en wensen jullie nog veel plezier met de kindertjes.
    Hopelijk blijft de zon schijnen en krijgen wij morgen weer een nieuw verhaal te lezen.

Veel groeten van oma Elly en opa Jan en speciaal voor Fleur nog een dikke knuffel.

• 07 September 2017 - 13:19

Ronald:

Echt weer een leuke blog. Straks komen jullie met de Russische taal in je hoofd naar Nederland toe.... Fijn dat er weer gewerkt kan worden. Ga er nog even hard tegen aan. Tsjouw.

• 07 September 2017 - 17:03

Nicole Vd Heuvel:

Hoi harde werkers,
    Hebben jullie al weer veel zand weggekruid?
    Hoe is het eten eigenlijk? Wat krijgen jullie zoal ? Zijn er ook tussendoortjes? Helpen jullie zelf met boodschappen doen en koken? Oh, ik heb nog zoveel vragen; maar zal me beheersen.
    Waar hebben jullie het zand voor nodig?
    We wensen jullie nog veel bouwplezier en leuke momenten met de kids en jullie eigen groep! Nog een week, dus maak er nog wat van.
    Groetjes Nicole

• 07 September 2017 - 21:06

Anita De Bue:

Ik vind het fantastisch. Wat jullie daar alle maal doen allemaal de groetjes en succes. En voor jordy. Ik vind dit. Heel gied van je mus je maar ga doot dikke. Kus van je ma

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017