De laatste dag hier - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu De laatste dag hier - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

De laatste dag hier

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Manege

13 September 2017 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

De laatste twee weken heb ik enorm veel geleerd. 
De kinderen maakten de meeste indruk op mij.   Ik had er echt heel veel moeite mee dat sommige  kinderen zo mishandeld en verwaarloosd worden door hun ouders. Dat roept heel veel woede bij me op richting de ouders. Ik denk dat dat komt door mijn eigen verleden.
 
Hier kreeg ik het besef om die woede te beheersen. Ik kon er zelfs iets goeds mee doen.  Omdat de kinderen lekker kunnen spelen geef je ze wel iets moois nu. Ik heb geleerd daarbij dat je je eigen mannetje kan staan als kind zijnde.  Ze leren toch wel zelf te overleven en de dingen te doen die ze moeten doen, wel op een groffe manier.

Bij de kinderen heb ik gemerkt dat ik een voorbeeldfunctie kan hebben als ze elkaar pijn doen. Ze hebben respect voor me omdat ik duidelijk ben, maar ze voelen ook dat ik ze mag.

Vandaag ben ik niet mee gegaan met het rondbrengen van de kleren voor de arme gezinnen. Ik wilde het niet zien hoe die ouders zijn. Ik was bang dat Ik boos zou worden op die ouders die bijvoorbeeld door de drank hun kinderen tekort doen.

Ik vind het goed dat de anderen dat wel zijn gaan doen en ik ben benieuwd naar hun verhalen.
Ik vind het knap dat ze zich dan rustig kunnen houden want het roept toch echt veel bij me op.

Ik heb zin in vanavond. Dan gaan we met alle mensen van hier, ook het team van gehandicapten van Victor, barbecuen. We hebben een paar leuke afscheids-dingentjes voor hun.

Maar vanmiddag eerst nog helpen bij de nieuwe vracht stenen of met de kinderen. dat weet ik nu nog niet.
Dat wordt vervolgd!

Groetjes van hier
Jeffrey.

  • 13 September 2017 - 12:50

    Ilonka:

    Jullie allemaal nog even een mooie laatste dag en genieten van en met elkaar.
    Een hele goed terugreis naar Nederland.

    Zal straks weer wennen zijn in ons geciviliseerd landje, maar de geestelijke bagage en de uitwerking daarvan is zo een mooi iets, dat vergeet je je leven lang niet!

    Hartelijke groet,
    Ilonka

  • 13 September 2017 - 13:14

    Samantha:

    Heel mooi geschreven...
    Voor iedereen een hele gezellige dag nog vandaag en eet smakelijk alvast

  • 13 September 2017 - 13:15

    Samantha:

    En uiteraard een goeie terugreis allemaal!!
    Groetjes aan kayleigh..

  • 13 September 2017 - 13:15

    Ronald:

    Dat is een zeer persoonlijke blog joh. Goed dat jij daar bent, ook voor die kinderen. Jij weet wat het betekend van uit jouw verleden. Dat er nu ook nog kleding uit gedeeld wordt van de overvloed die wij hier hebben is heel fijn voor die kinderen. En dat je niet mee bent gegaan is echt een goede beslissing. Dan kan je inderdaad ook niet boos worden.

    Nog even de laatste stenen sjouwen met elkaar en dan nog een, ja geen fijn afscheid nemen, maar toch.....geef ze een fijn gevoel mee die jullie aan hen hebben kunnen geven.

    Heel veel plezier nog allemaal....en doe voorzichtig als jullie weer deze kant op komen.

  • 13 September 2017 - 13:15

    Karin:

    Hallo allemaal,

    Wij zijn zo trots op jullie. Wat jullie de afgelopen 14 dagen hebben gedaan, daar kunnen heel veel mensen een voorbeeld aan nemen. Heel veel succes en plezier de laatste dag. Wij kijken uit naar jullie thuiskomst morgenavond. We staan jullie op te wachten op Schiphol.
    Groetjes en hele goede terugreis voor jullie allemaal.

    Ton en Karin

  • 13 September 2017 - 14:46

    Antoinet:

    MENSEN JULLIE HEBBEN JULLIE GOED GE DAAN DZE 1 DAGEN DAT NEEM NIEMAND MEER VAN JULLIE AF DEZE ERVARING
    STUK VOOR STUK ZIJN JULLIE TOP MENSEN MET HET HART OP DE GOEDE PLEK
    MORGEN EEN HELE GOEDE TRUG REIS EN IK ZIE JULLEI OP HET VLIEG VELD DAAR KOM IK JULLIE HALEN MET PEDRO DUS EEN HEKLE GOEDE TRUG REIS EN TOT MORGEN EN NOG EVEN GE NIETEN VAN DEZE DAG

  • 13 September 2017 - 14:51

    Liesbeth En Ab:

    Hoi lieve mensen,

    Petje af en een diepe buiging voor jullie inzet in dat arme Moldavië. Het was mooi om jullie blog met ontroerende verhalen te volgen. Veel plezier vanavond en goede reis terug.

    Groet, Liesbeth en Ab


  • 13 September 2017 - 15:45

    Erna:

    Wat hebben jullie veel gedaan, jullie kunnen super trots zijn op jezelf. Ik wens jullie een goede terugreis enne Kayleigh als wij weer in Nederland zijn, komen we naar de Hartenhoeve en willen we alle verhalen van jou zelf horen. Dikke kus

  • 13 September 2017 - 16:30

    Opa Van Kayleigh:

    hallo allemaal naar het schrijven heb ik vernomen dat de bouw goed verlopen is
    en dat jullie goed je best gedaan hebben nu kun je van avond feest vieren en lekker eten
    dat hebben jullie wel verdiend door 14 dagen zwaar werk
    morgen weer naar huis dat is ook wel weer fijn toch

    goede reis allemaal groet opa

  • 13 September 2017 - 17:32

    Robert :

    Wat een mooi verhaal Jef ik weet hoe moeilijk dat voor je is en toch je kunnen beheersen dat vind ik super knap en het heeft me wel geraakt en dat vind ik mooi

    Gr je gabber Robert

  • 13 September 2017 - 21:32

    Gerdine Ninsiima (van Harten):

    Met veel belangstelling heb ik alle verslagen gelezen.
    Ik ben heel trots op jullie!

    Gerdine (zus van Hein) uit Engeland

  • 13 September 2017 - 22:20

    Nicole Van Den Heuvel:

    Hoi lieve mensen,
    Wat een mooi verslag weer; ik vind het zo mooi te lezen wat het allemaal losmaakt; bij iedereen weer heel verschillend en hoe je er vervolgens mee omgaat. Wat een zelfkennis Jeffrey, om voor jezelf te beslissen om niet mee te gaan om de kleren af te geven. Heel knap!
    Wat ben ik trots op jullie en wat vind ik het fijn dat we, ondanks de grote afstand, zo goed op de hoogte zijn gehouden. Dank jullie wel!
    Hein en Christien, super bedankt, dat jullie dit mogelijk gemaakt hebben. Wat fijn dat alles zo goed is verlopen. Voor morgen wensen we jullie een goede en behouden terugreis toe.
    Heel veel groetjes uit Hongarije (Hein en Nicole)

  • 14 September 2017 - 06:41

    Priscilla Mama Kayleigh:

    De 2 weken zijn al weer omgevlogen!
    Wat hebben jullie een goed werk verricht.
    Helaas zien jullie ook dat het voor de kinderen en ouders niet allemaal van zelfsprekend is om mooie spullen, kleding en eten te hebben.
    Dan besef je wel even hoe goed wij het dan toch in Nederland hebben.
    Maar de mensen hebben nu wel een goed team als jullie mogen leren kennen, dat is ook
    Wat waard☺️.
    Stuk voor stuk zijn jullie allemaal toppertjes!
    Kayleigh... ik ben enorm trots op jou dat jij ook deze uitdaging bent aan gegaan!
    Een hele goede reis, en tot ziens in Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017
Verslag gelezen: 910
Totaal aantal bezoekers 38834

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 05 September 2019

Verder bouwen in Moldavië augustus-september 2019

26 Mei 2018 - 06 Juni 2018

mei - juni 2018 verder bouwen

31 Juli 2017 - 14 September 2017

sept. 2017 bouwen aan het fundament

Landen bezocht: