Er staat een paard op de weg - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu Er staat een paard op de weg - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

Er staat een paard op de weg

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Manege

10 September 2017 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Netjes gekleed zitten we op de voorste rijen in de kerk. We kleuren in stilte een Mandela en doen mee met het zitten en staan, maar verstaan niks van wat er gezegd wordt. De man die we ‘Johnny’ hebben genoemd is met ons mee naar de kerk en zit tussen ons in. Hij straalt van trots dat hij bij ons hoort. Anderen in de kerk kijken naar hem (en naar ons) en straffen hem af als hij moet lachen om een grapje die wij zonder woorden met hem maken.

Ik ben trots op onze groep bijzondere mensen die zo netjes en respectvol zich aanpassen en de cultuur, mensen en gewoontes hier. Het is mooi om te zien hoe ze zich nieuwsgierig open stellen voor al het nieuws. In Nederland noemen we hen ‘beperkt’, maar juist zij blijken nu beter dan anderen in staat om zich aan te passen. Vitali (onze contactpersoon hier) observeert onze groep en zegt dan: ‘Jullie zijn een speciale groep, met bijzondere mensen. Maar tegelijk zijn jullie zo open en passen jullie je beter aan dan de andere Nederlandse groepen die we hier in Moldavië hebben gehad deze zomer.’

Het valt me op dat binnen een paar dagen heel veel bijzonderheden als ‘gewoon’ geaccepteerd waren. De vreemde douche, het niet-fijne toilet, de kippen en ganzen die zomaar voorbij scharrelen en de mensen die met paard-en-wagen langs rijden. Het hoort hier gewoon bij het leven en we kijken er niet meer van op.

Maar we blijven ons wel verwonderen over alle mooie pure dingen die in Nederland door alle ontwikkelingen verdwenen zijn. ’s Ochtends vroeg op de bouw, horen we geklingel van bellen. Jason en ik rennen de heuvel af. We zien hoe in de verte een kudde schapen vanuit de ochtenddouw zich een weg baant door de droge rivierbedding onze kant op. Ze worden geleid door een herder met een stok en een hond. Als de schapen ons gepasseerd zijn, horen we nog meer bellen. We zien hoe nu een kudde koeien rustig hetzelfde pad als de schapen volgt, ook geleid door een man met stok en een hond. De dieren passeren de paarden die, vastgebonden aan een touw, rustig staan te grazen. Ganzen fladderen geschrokken op, als de hond hun richting op rent. Het is voor ons net een mooie film waar we naar kijken, maar voor de mensen van hier is dit het gewone leven.

Toen we vanmorgen terug reden vanuit de kerk naar ons tijdelijke huis, moesten we even stoppen. Er stonden een paar paarden op de weg. We kijken er al niet meer van op. ‘Ga nou aan de kant, paard. Ik moet plassen!’ riep Regina. En ik bedenk me: wat bijzonder dat deze bijzondere mensen zich al zo hebben aangepast dat zelfs die paarden geen indruk meer op ze maken. ‘Ah kijk een veulen!’ roept Karlijn dan. En iedereen roept verwonderd en vertederd: ‘aahhh wat schattig’. Gelukkig blijven we ons wel verwonderen.

• 10 September 2017 - 13:40

Ronald:

Beperk, gewoon, bijzonder..... woorden die blijven hangen. Zo mooi om te lezen dat jullie daar met hun cultuur omgaan. Respect tonen voor de mensen die zo anders leven dan bij ons. Maar toch ook dat er liefde is tussen mens en dier.... Goede zondag verder....Liefde tot God en je naaste...

• 10 September 2017 - 15:36

Catrien Oma Van Kayleigh :

ik heb met tranen in mij ogen zitten lezen wat jullie allemaal doen en met hun cultuur om gaan ook gewoon naar de kerk gaan waar sommigen niets mee hebben maar uit respect toch gaan jullie zijn heel bijzonder ook naar een wc gaan wat daar heel anders is als hier net als douchen ik had al heel veel respect voor jullie maar nu nog veel meer ben ook zo trots op onze kayleigh omdat kayleigh altijd alles wat anders is vies vind en nu het gewoon doet oma en opa missen kayleigh wel hoor maar vind het toch wel bijzonder dat ze dat gedaan heeft en dat ze dat nooit meer vergeet zal ook wel weer blij zijn dat wij onze kayleigh weer zien gr aan kayleigh en aan de groep

• 11 September 2017 - 10:03

Acht:

Wat een mooi verslag en wat bijzonder om je 14 dagen aan te passen aan een heel andere cultuur!!!! Petje af voor jullie allemaal. Houdt het nog een paar dagen vol!!
    Wat een verschil van huizen! Krotjes langs de rivier en mooie grote vrijstaande stenen huizen langs de weg. Jullie hebben een geweldige ervaring opgedaan en er veel van geleerd.
    Nog een paar heel fijne onvergetelijke dagen met de kinderen en succes met de bouw.
    Groetjes,
    OPa Jan en Oma Elly

• 13 September 2017 - 15:36

Erna:

Hier kunnen heel veel mensen nog wat van leren, mooie, pure mensen zijn jullie. Kayleigh wow ik ben zo trots op je. Dikke knuffel

• 15 September 2017 - 11:30

Aboschrecina@gmail.com:

hallo, hallo k,heb het allemaal gevolgd geweldig groetjes oma

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017