Warme zondag met leuke momenten in Moldavië - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu Warme zondag met leuke momenten in Moldavië - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

Warme zondag met leuke momenten in Moldavië

Door: Yvette en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Manege

01 September 2019 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Hallo allemaal,

We zijn vanmorgen naar de kerk geweest die ongeveer 2 uur duurde. Ik vond het mooi hoe een kindje een gebed oplas. Na de kerk hebben we lekker geluncht en vanmiddag hebben we lekker gerelaxt, er waren geen bouwactiviteiten en kinderactiviteiten doordat het zondag was. Het was heel erg warm vandaag.

Rond een uur of half 6 hebben we weer lekker gegeten. Voor het avondeten heeft ira, de schoondochter van Julian, onze contactpersoon hier in Moldavië de mooie door cristien geschreven brief voor gelezen en vertaald, ze vonden het erg mooi en ze vroegen ook waar Jordy, Naomi,Regina, Joost en Jolijn waren. Ze missen jullie, voorgangers!
Na het avond eten is er een groepje naar het kruis op de berg gelopen en een groep bleef achter relaxen,

Conny, Karlijn en ik(Yvette) gingen bij een paard kijken , toen zei een van de kookmoeders ga er maar op toen hebben we een leuk ritje met paard en wagen mogen maken, super leuk! Ook hebben we een super leuke foto met 2 kook moeders gemaakt bij de water put.

Jason en Dylan hebben lekker voor een vuurtje en gezelligheid gezorgd ondertussen,

De mensen die zijn gaan wandelen Hein, Berdien, Fleur, Elsbeth, Kayleigh, Rick, en 1 van de kookmoeders met aanhang.
Ze hebben ons verteld dag het erg steil,zwaar en warm was en dat ze nog kunnen leren van de Moldaven hun bergklimconditie. Berdien zegt over de klim: De klim omhoog was zwaar en mooi maar absoluut de ervaring, het avontuur en vooral het uitzicht waard. Leuk detail was dat er werd verteld dat het kruis op de berg waar we naartoe zijn gelopen ongeveer twee jaar geleden geplaatst is, ongeveer gelijk met de eerste Hartenhoevegangers die naar Moldavië zijn gegaan. Vanaf het huis waar we verblijven konden de thuisblijvers ons als stipjes op de berg zien. Bij thuiskomst was er een gezellig vuurtje gecreërd!

Als primeurtje voor de trouwe volgers hebben we een quizvraag:
Wie van de Moldaviëgangers wordt het meest met tomaten geassocieerd?
Jullie mogen een top 3 maken. ;)

Voor nu zeggen wij welterusten en gaan wij lekker bij het vuur zitten. Foto's volgen!

• 01 September 2019 - 20:26

Regina:

wat een leuke blog weer als trouwen volger kan ik de vraag wel beantwoorden hahah dat moet natuurlijk Karlijn zijn.
    het is mooi om te zien dat ze daar ook mensen missen.

xx regina

• 01 September 2019 - 20:32

Damien En Dimitri:

Damien:
    hoi allemaal,
    veel plezier maak er leuke dagen van. allemaal de groeten van Damien

Dimitri
    Hoi allemaal.
    Dimitri is aan het tellen hoeveel nachtjes jullie nog weg blijven. hij mist jullie ook al zegt hij voor de grap dat het lekker stil is.
    kus en knuffel voor jullie allemaal
    groetjes Dimitri

• 01 September 2019 - 20:34

Monique Van Den Anker:

Ha lieve Moldavie gangers,
    De verhalen klinken mooi, en petje af voor jullie, respect!
    De grootste tomaat is volgens mij Rick (1), anders misschien Elsbeth (2) of Fleur (3) met hun rode blossen; Hein is te bruin en anderen niet rood genoeg!
    Dylan telefoon en box bij je? - Rowwen Heze en Nick Schilder hebben een tomatenlied, even zoeken misschien ;-) ...
    Plezier en nog veel moois daar!
    Dikke X, Mo

• 01 September 2019 - 20:39

Karin :

Wat een leuke dag hebben jullie gehad. Iedereen heeft zijn eigen ding kunnen doen op een relax dag. Karlijn duurde mij al een foto dat jullie op de huifkar zitten. Ik denk dat Karlijn op nr 1 staat met het tomaten eten en Hein op nr2. Veel succes met jullie werkzaamheden voor aankomende week. Wij zijn super trots op jullie allemaal. Groetjes van Ton en Karin

• 01 September 2019 - 20:43

Erna:

Wat goed dat jij bent gaan wandelen Kayleigh en ja je bent gewoon voor de derde keer mee. Echt zoveel respect voor jou, ik weet dat het niet alleen maar leuk is en daarom heb ik ontzettend veel respect voor jou meisje

• 01 September 2019 - 20:46

Lianne:

Hoi allemaal,
    het zou wel raar zijn voor sommige om in een kerkdienst te zitten ben wel benieuwd hoe jullie dat vonden.
    wel mooi om te horen dat ze de mensen missen die nu niet mee zijn.

zo te horen hebben jullie aan je conditie gewerkt.
    gelukkig is daar ook een paard voor jullie. Connie je hebt helemaal gelijk Rey is bomproef buiten , maar de staarten van Levano en Kobus waren niet veilig:)
    Galaxy gisteren in de regen gelongeerd en onweer. ze was heel braaf.
    Wat een leuke foto's en filmpjes.. jullie zijn goed bezig..
    hier is het gelukkig afgekoeld.
    veel plezier bij het vuurtje en slaap wel al vast en de groeten aan iedereen

een hele fijne avond

3. kayleigh

• 01 September 2019 - 20:47

Jordy Van Schaik :

Ha hallo allemaal

Mooie blog weer de tomaat ja dat is er maar een mevrouw tomaat Karlijn ja je moet toch iets eten
    Ik mis Moldavië ook maar wat in het vat zit verzuurt niet nou nu nog even aan het werk deze week
    Veel succses en tot donderdag

Mvg Jordy

• 01 September 2019 - 21:34

Frank:

ja er is er maar een die op een tomaat lijkt dat is dus mijn eigen zoon rick..
    o ja Yvette en de rest lekker paard gereden.
    we hopen dat jullie nog een paar gezellige dagen hebben ik zie jullie weer in Duitsland.

• 01 September 2019 - 22:20

Hein En Nicole (ouders Fleur):

Wederom prachtige foto's.
    Wat knap dat jullie in die hitte, toch nog de berg op zijn gelopen om naar het kruis te lopen. Petje af hoor.
    Vanavond weer lekker een gezellig kampvuur en morgen er weer fris en fruitig tegenaan. Zet hem op Hartenhoevers!

• 02 September 2019 - 17:05

Marielle:

Wow wat mooi daar op de berg!

Knap zeg, zo'n wandeling. Goede dagen nog even daar!

• 02 September 2019 - 19:25

Hessel:

Ha toppers,

Met veel plezier heb ik jullie verslagen van de afgelopen dagen gelezen. Wat fijn dat jullie opnieuw zo warm verwelkomd zijn en dat jullie zo genieten in Crasnoarmeiscoe!
    Mooi om te lezen dat jullie zoveel spulletjes hebben meegenomen voor de kinderen! En inderdaad wat bijzonder om te zien dat SAMENwerken werkt! Gaaf dat jullie kunnen en willen samenwerken met Victor en het team in Crasnoarmeiscoe aan dit daycare center.

Ik wens jullie voor de komende dagen heel veel plezier toe in het bouwen en optrekken met de kids. Wij zijn opnieuw supertrots op jullie!!

Hartelijke groeten namens het team van Livingstone,

Hessel Loonstra

• 02 September 2019 - 21:37

Joost En Jolijn :

Karlijn is natuurlijk het tomaten meisje van de groep! Wat een mooie Moldavië foto's weer. Mooi dat jullie al helemaal ingeburgerd zijn en zo zelf op pad gaan met de mensen daar. Groetjes aan iedereen !!

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017