De tijdmachine - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu De tijdmachine - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

De tijdmachine

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Manege

03 Juni 2018 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Na enkele dagen van hard werken in de bouw en met kinderen hebben we in het weekend tijd gekregen om te kunnen ontspannen. Op zaterdag begonnen we met busreis naar Chisnau. Onderweg naar de stad begon het verschil tussen arm en rijk al merkbaar te worden. Van de wat gammele en hobbelige wegen kwamen we via de wegenbouwers in de beter aangelegde asfalt stad terecht.

In de stad begon het tweede deel van de tijdreis. We bezochten het historisch museum van Moldavië. Hier konden we vanaf de prehistorie tot het heden de geschiedenis van het land volgen. Dit was leuk om te zien omdat er veel objecten te zien waren waarbij ook een Engelstalige beschrijving was. Ook was er voor vele een grote opluchting in het museum om weer een bekende wc tegen te komen wat een grote vooruitgang in vergelijking met het gat in de grond waar we het al een paar dagen mee deden.

Na het museum splitste we ons op in groepen om de stad te bekijken en de winkels. Het groepje waar ik onderdeel van uitmaakte ging eerst lunchen bij de Mac. Vervolgens gingen we de toeristen markt over, opzoek naar souvenirs. Daarna liepen we door naar een grotere ‘zwarte-markt’ waarbij veel verschillende dingen te koop zijn.

Na de zwarte markt stopte het groepje waar ik deel van uitmaakte op een terrasje om te kunnen ontspannen en genieten van een verfrissende limonade en cola.

Nadat iedereen gewinkeld had gingen we weer met iedereen verzamelen om naar een Moldavisch restaurant te gaan. Hier bestelde iedereen een eigen hoofdgerecht en de tafel werd verder rijkelijk gevuld met typisch Moldavische hapjes. Het eten was erg lekker maar voornamelijk ook erg gezellig.

Na een lange dag reden we met de bus terug de tijd in naar onze slaapplaatsen waar we nog even konden bijkomen voor het slapen gaan.
Vandaag (zondag) hebben we meer een relax dag gekregen. Na het ontbijt gingen we naar de kerk in het dorp. Na de lunch moesten we even wachten voordat we weer op pad konden maar toen zijn we op een safari-achtige tour naar een meer gereden om daar te kunnen zwemmen. Het zwemmen was erg lekker. We konden eindelijk na een paar hete dagen weer de verkoeling opzoeken.

Groeten van Rick

p.s Christien voegt nog toe dat we ook kennis hebben gemaakt met een antieke ambulance. Door een spraakverwarring belden de kookdames een ziekenwagen voor een van onze meiden die niet mee geweest was met zwemmen maar een wandeling had gemaakt met Hein. Gelukkig liep alles met een sisser af. We zien er naar uit om toch ook weer in onze eigen tijd terug te stappen. De ouders van deze meid zijn al op de hoogte gebracht.

• 03 Juni 2018 - 17:43

Antoinet:

weer 2 mooie dagen gehad lees ik wat gaaf even rust voor jullie ijgen
    nou geniet er mooi nog even 2 dagen door dan zijn jullie weer in nederland

• 03 Juni 2018 - 18:43

Petra Van Dijk :

Lieve Kayleigh (van dijk) en Ron .

Wat een spannende dag vandaag en wat lastig die taalbarrière. Gelukkig is alles goed gekomen en hebben jullie elkaar .
    Iedereen bedankt voor alles daar en de steun .

Geniet allemaal nog een paar dagen .
    Tot gauw in Nederland ik ben in ieder geval al aan het aftellen .

@Ron en Kayleigh een dikke kus en knuffel van me alles komt goed schatjes : )

Groetjes uit Tiel

• 03 Juni 2018 - 18:52

Carla Meijers:

Ha Joost, Jolijn, en de andere avonturiers,
    Wat lekker dat jullie dit weekend mochten genieten van paar dagen vrij, uitstapje naar de stad en lekker eten! Fijn dat er in de buurt verkoeling is met deze warme dagen. Dat hebben jullie verdiend na het harde werken! Hopelijk zijn jullie voldoende uitgerust voor weer een nieuwe week! Succes de komende dagen! Zet hem op!
    Groetjes, Carla

• 03 Juni 2018 - 19:09

Ronald:

Wat heerlijk om toch nog even een rustperiode te hebben in de drukte van de werkzaamheden.
    Wat een leuke trip hebben jullie gemaakt zeg. De prehistorie zal daar iets langer aanwezig zijn geweest dan aan deze kant van Europa maar toch leuk om dat allemaal eens een keer te bekijken... momenteel is er hier een vergelijking met het tropische woud. Klam en warm. Hopelijk zijn jullie morgen weer helemaal uitgerust om nog een laatste zet te geven in de werkzaamheden voor dit jaar. Fijne avond en tot de volgende berichtgeving....groet van mij....uhm ons.....want ik mag hier ook niemand vergeten...nou ja aan jullie allemaal dan...Doei.

• 04 Juni 2018 - 06:04

Milou:

kayleigh je doet het heel goed en ik vin jou heel lief dat je dat doe voor die mensen gr milou

• 04 Juni 2018 - 06:07

Milou:

ik ben trouwens het zusje van kayleigh udema

• 04 Juni 2018 - 06:56

Irma Van Der Veen:

Hallo allemaal,

Wat een heerlijk weekend hebben jullie gehad met zijn allen.
    Fijn om na al dat harde werken nu even te kunnen zwemmen, shoppen, en eten bij de Mac Donald.
    Wat een mooie herinneringen maken jullie.
    Ik wens jullie allemaal een goede terug reis naar Nederland.

Lieve groeten voor iedereen.
    Naomi een dikke kus voor jou, ik mis je moppie, tot dinsdag . Liefs mama xxx

• 04 Juni 2018 - 11:08

Hessel:

Ha Rick, klinkt goed zeg, cultuur snuiven en uiteraard een naar de MAC voor een goede onderbreking van jullie Moldavie reis. Het eten op de foto ziet er ook goed uit hoor. Ik hoop dat jullie een goede vrije dag hebben gehad en nieuwe energie hebben gekregen voor de laatste paar dagen. Heel veel plezier en groetjes aan de rest!

Fijn dat jullie nog allemaal heel, gezond en volgens mij blij zijn! Succes en plezier allemaal!!!

• 04 Juni 2018 - 11:22

Kaatje :

Zoals iedere dag, ook nu weer mee mogen genieten van jullie verhaal en avonturen.
    Wat had ik er graag bij willen zijn bij de bablionische spraakverwarring, maar gelukkig was het niet nodig en liep alles goed af..... Hier praat men nog jaren over op de Hartenhoeve.
    Jullie gaan al bijna weer naar huis,
    Daarom wens ik iedereen nog een mooie dag, en straks een veilige terugreis.
    Met zo 'n leuk cluppie gaat dat vast ook helemaal goed komen

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017