Hoe zou het zijn... - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu Hoe zou het zijn... - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

Hoe zou het zijn...

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Manege

08 September 2017 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Hoe zou het zijn als ik hier geboren was?

Als we hier rondrijden zien we de best wel grote huizen met blauwe en groene hekken ervoor. Maar als je binnenkomt kan het een stuk armoediger er uitzien. De mensen lijken het prima te hebben maar als je luistert naar de verhalen hebben ze het best slecht. Zoals dat je meerdere banen moet hebben om rond te kunnen komen. De overheid doet niets voor mensen en kinderen met een beperking of arme mensen.

De meeste jongeren willen wel studeren en weg maar zullen nooit verder komen dan hun eigen dorp.
Veel mensen gaan ook werken in Rusland of een ander land en doen dan zwaar werk, krijgen onder betaald en worden niet gewaardeerd. Ze doen dit dan om hier hun gezin te onderhouden.

Ik zou met mijn beperking hier nergens uit komen. Ik had naar een gewone school gemoeten en dat dan niet gered. En dan gewoon dagen in huis gezeten zonder iets. Ik was dan afhankelijk geweest van een project als dat van Victor en dan nog had ik weinig gehad. Drank en sigaretten zijn super goedkoop, maar als je geen geld hebt is het toch duur.

Ik had dan geen liefde en aandacht gehad. Wat me opvalt is dat mensen hier heel laag doen tegen gehandicapten. Ze spugen naar ze ze en maken stomme opmerkingen.

Maar wij krijgen nu wel heel goed te eten en worden behandeld als goede gasten. De Moldavische keuken is prima.
Ook het team van beperkte mensen van Victor, krijgt goed te eten. Je hoort deze mannen, die net een beetje zijn als mij, nooit klagen over hun matrasje, weinig kleren of het harde werken dat we nu doen.

Het zou echt goed zijn als meer mensen zoiets meemaken als dit.
Groeten aan in iedereen daar in Nederland en tot snel.
Jordy

• 08 September 2017 - 12:50

Antoinet:

Jordy
    wat heb jij dit heel mooi op ge schreefen
    je heb hele maal ge lijk man mensen zo als wij kommen daar niet ver en dat doet mijn wel erg veel pijn want wij zijn ook ge woon mensen dei er mogen zijn
    nouw nog een fijne en harde week en zet hem op gr antoinet moeder van Connie ik volg jullie iedre dag

• 08 September 2017 - 14:03

Carla:

Mooi datje ziet dat ze daar niet klagen over wat ze missen. Mooie leerzame ervaring Jordy!
    Groetjes aan iedereen daar! Geniet van de tijd met elkaar daar!
    Groetjes Carla

• 08 September 2017 - 17:24

Anita De Bie:

Hoi echt mooi geschreven. Ik vind het fantasie. Dat jij en jullie dit doen mis je maar ik waardeer echt waar je voir staat dukke kus en allemaal de groetjes

• 08 September 2017 - 18:06

Hanneke:

Hoi Jordy,
    Wat heb jij dat prachtig opgeschreven zeg!
    En wat zijn jullie goed bezig!
    Ik hoop dat jullie nog een hele fijne week zullen hebben en veel lol hebben met elkaar!
    Geniet er maar lekker van!
    Lieve groetjes vanuit een heel regenachtig en koud Ermelo!
    Hanneke (moeder van Joost

• 08 September 2017 - 18:35

Marielle:

Mooi geschreven Jordy! Wel verdrietig om te lezen. Fijn dat jullie de mensen daar helpen!

• 09 September 2017 - 12:44

Nicole Van Den Heuvel:

Hoi allemaal,

Wat een mooi en pakkend verhaal. Triest om te lezen dat het er op sommige plekken nog zo aan toe gaat. Gelukkig kunnen jullie even een lichtpuntje zijn, door je hulp aan te bieden en te laten zien hoe je met elkaar omgaat.
    Ga lekker verder en Fleur succes om morgen je lange jurk weer aan te doen!

Groetjes uit Brabant.

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017