We geven niet op - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu We geven niet op - Reisverslag uit Crasnoarmeiscoe, Moldavië van Manege HartenHoeve - WaarBenJij.nu

We geven niet op

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Manege

05 September 2017 | Moldavië, Crasnoarmeiscoe

Toen we gisteren naar huis reden waren we erg moe maar voldaan want we hadden de fundering bijna af.
De middag met de kinderen liep heel anders dan we dachten. Ze wisten niet dat ze konden komen, maar langzaam aan druppelde ze binnen en om half 6 waren er toch weer een stuk of 40. We hebben gezellig spelletjes met ze gespeeld. Het snoephappen uit het water was een groot succes. Wel viel ons op dat de manier van spelletjes spelen een stuk wilder is. Kinderen zijn veel harder naar elkaar en een grote zus slaat een broertje met een stok als hij niet luistert. Ook schrikken we van de verbandjes en zelfs gipsen arm van 4 zusjes. Ze zeiden dat ze van de trap gevallen waren. Wij voelden ons er verdrietig om.

Het zijn de kleine dingetjes waar ze al zo blij mee zijn, als het samen springtouwen, lummelen met de bal en een beetje lief stoeien.

s Avonds hebben we weer een lekker kampvuurtje gemaakt en alle chips soorten van hier door elkaar geproefd. Terwijl wij lekker ons misselijk aten bleek er ingebroken te worden op de bouwplek. Victor is er heen gereden en heeft de nacht gewaakt in zijn bus. We merken dat hij niet wil zeggen wat er gestolen is uit een soort schaamte. De dieven zijn de mensen waar hij zijn baan voor opgezegd heeft. Ze stelen omdat ze arm zijn, legt hij uit.

Nu zijn we weer verder aan het bouwen en we wachten op het hout voor de bekisting. Iedereen is wel een beetje moe maar niemand geeft op. Gisteren heeft het  geregend en daarna was het juist heet. Nu is het echt lekker bouwweer. Vanmiddag gaan we tasjes maken met de kinderen en nog meer spelletjes doen.

Nu ga ik nog even mee stenen sjouwen. Ik vind het fijn dat zoveel mensen ons blog lezen en reageren.
Groetjes van iedereen. Fleur.

• 05 September 2017 - 12:55

Antoinet :

weer een dag voor bij met alles wat jullie doen er leren gaat het supper met jullie veel plezier van midag met de tasjes maken ik blijf jullie volgen want jullie presteren echt veel werk daar groetjes aan iedreen

• 05 September 2017 - 13:10

Ronald:

Triest om te lezen dat het dievengilde ook daar werkzaam is. Wat een heerlijke belevenis dat jullie de kinderen blij maken met jullie ontspannings momenten. Hopelijk gaat het vandaag weer een stukje verder met de bouw. Jullie gaan ervoor en krijgen energie van de lieve en blijde gezichten van de mensen daar.

• 05 September 2017 - 13:12

Drnise Van Schaik:

heel leuk om te lezen hoe het gaat. leuk dat jullie spelletjes doen met ze. blijf allemaal zo door gaan. succes met de rest van de activiteiten. gr Denise

• 05 September 2017 - 13:59

Karin:

Wat triest om te lezen dat er gestolen wordt. Wij hopen dat jullie je daardoor niet laten beïnvloeden en je met veel enthousiasme in blijven zetten ,voor de kinderen, waar jullie dit allemaal voor doen. Leuk om te lezen dat iedereen van de groep meedoet om jullie plannen tot een succes te laten komen. Heel veel succes en groetjes aan iedereen uit de groep.

• 05 September 2017 - 19:55

Samantha:

Hallo allemaal
    Jammer om te lezen dat er ook daar gestolen word ondanks jullie harde werk voor de mensen daar.
    Blijf vooral doorzetten jullie weten waar je het voor doen en maak ook vooral plezier samen en met de kinderen daar.
    Succes met alles en groetjes aan kayleigh! En de rest ook natuurlijk

• 05 September 2017 - 21:02

Janny Cornelissen:

Leuk om jullie verhalen te lezen! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen!
    Veel succes nog de komende tijd!

• 05 September 2017 - 21:16

Carla:

Heee harde werkers! Wat triest dat er gestolen wordt. Ook een domper voor al jullie harde werk! Ook zulke momenten leer je meer over de cultuur daar en hoe mensen omgaan met jullie.
    Super leuk dat de kinderen genieten van de spelletjes!

Heel veel succes met t werk daar! De fundering is al goede stap voor t bouwen verder! Zet hem op! Toitoitoi!
    Groetjes Carla

• 05 September 2017 - 21:17

Carla:

Super leuk dat de kinderen genieten van de spelletjes!

Groetjes Carla

• 05 September 2017 - 21:39

Marielle:

Wauwie... Wat fijn om via jullie schrijven en foto's een beetje mee te kunnen leven en te lezen over al het moois wat jullie doen voor de mensen daar. Goed bezig zeg!

Veel succes daar! We denken aan jullie!

Liefs jel

• 05 September 2017 - 22:34

Nicole Van Den Heuvel:

Hoi allemaal,
    Wist niet dat er ook schrijvers-kwaliteiten in je zaten, Fleur; leuk!
    Wat jullie schrijven over het stelen komt me wel een beetje bekend voor. Toen ik, lang geleden, stage liep op een huishoudschool in Curacao, werd er rijst uit het kook-lokaal gestolen. Onbegrijpelijk, maar toen bleek ook dat dit door de allerarmste meisies gebeurde, die thuis geen geld hadden om rijst te kopen. Het is een verbreding van je horizon en fijn dat jullie over dit soort dingen, samen kunnen praten en meerdere kanten ervan kunnen zien. Wat doen jullie veel ervaring op!
    Laat de pret niet drukken en werk ze!
    Groetjes uit Boxtel

• 06 September 2017 - 13:54

Acht:

Hoy Fleur en alle harde werkers op het project,
    Wat houden jullie ons fijn op de hoogte van al jullie activiteiten. Het is heel leuk dat iedereen eens de gelegenheid krijgt om z'n verhaal te vertellen op papier. Fleur, je hebt er talent voor om het op papier te verwoorden. We vinden het fantastisch om te ervaren waar je allemaal goed in bent.
    Geweldig, dat jullie naast het sjouwen aan de bouw je ook nog gaat inspannen om het de kinderen naar de zin te maken. Die zullen jullie missen als jullie weer naar Nederland vertrekken. Maar het is natuurlijk ook heel dankbaar werk als je dan die dankbare en blije gezichtjes ziet.
    Jullie hebben in die paar dagen al veel werk verzet. Op een van de eerste foto's zag ik grote keien liggen. Is het de bedoeling dat jullie die gaan versjouwen? Dat is erg zwaar werk en dan ook nog eens die hoge temperaturen erbij. Let wel op je lichaam!!! Ik wil nog wel meer raad geven, maar ik neem aan dat daar anderen voor zijn. Ik kan alleen maar opperen dat ik ontzettend veel respect heb voor de hele groep. Het is ook fijn, dat jullie naast het harde werk ook veel gezelligheid aan elkaar beleven en genieten als je ziet hoe het project vordert en waarvoor je het doet.
    Heel veel groeten aan iedereen en ga zo door!!!!!!
    Opa Jan en Oma Elly

Manege

Manege HartenHoeve is in samenwerking met Victor een project gestart in Crasnoarmeiscoe, Moldavië. In dit dorp wonen ongeveer 4000 mensen. Ongeveer 50 van hen zijn gehandicapt en afhankelijk van zorg die Victor hen geeft. Nog eens 100 kinderen leven in pure armoede. Zij kunnen na schooltijd naar het dagcentrum van Victor voor leuke activiteiten en een gezonde maaltijd. De HartenHoeve steunt deze projecten van Victor financieel en praktisch. Afgelopen zomer gingen tien bewoners met een beperking en vier begeleiders naar Moldavië om daar te bouwen aan het fundament van een nieuw dagcentrum. In 2018 gaat er opnieuw een team van de HartenHoeve naar Crasnoarmeiscoe om daar verder te bouwen aan het dagcentrum en vriendschappen. We betalen zelf de reis en het verblijf, zodat al het geld dat we ophalen geïnvesteerd kan worden in het project! Wat doen we in Moldavië? Op dit moment heeft Victor geen goede ruimte om de mensen met een beperking en arme kinderen op te vangen. Het gebouw is oud, slecht geïsoleerd en er is geen stromend water of een keuken. In samenwerking met de HartenHoeve, bouwt Victor nu een nieuw gebouw met kachel, stromend water én een keuken. Daarnaast zamelen we op de HartenHoeve kleding in voor de kinderen en gehandicapten in Crasnoarmeiscoe. In de zomer is het er heel warm en in de winter heel koud. Kleding is er heel duur, dus veel kinderen liepen er afgelopen zomer in alleen een onderbroek! Kijk voor meer informatie op: www.hartenhoeve.nl/moldavie

Actief sinds 01 Juli 2017